Hyppää sisältöön
Oireet

Osaatko erottaa hengästymisen hengenahdistuksesta?

Hengästymisen sekoittaa helposti hengenahdistukseen, sillä ne ilmenevät osittain samalla tavoin. Toisin kuin hengenahdistuksesta, hengästymisestä on kuitenkin hyötyä. Se harjoittaa ja kohentaa IPF:ssä heikentyvää keuhkokapasiteettia. Hengästymistä ei siis kannata pelätä – päinvastoin!

Hengenahdistuksen tunnistaa siitä, että se tuntuu hengästymistä epämiellyttävämmältä ja jatkuu pidempään. Hengittämisestä tulee raskasta ja vaikeaa, mikä näkyy sen tihenemisenä. Fyysistä aktiivisuutta on vaikea jatkaa ja puhuminen vaikeutuu.

Hyvä nyrkkisääntö on, että mikäli hengitys ei palaudu normaaliksi vaikka rasitusta aiheuttava aktiviteetti on lopetettu, kyse on hengenahdistuksesta. Liikkumisen aikaista hengenahdistusta voi estää huolellisella alkulämmittelyllä. Jos hengenahdistus kuitenkin iskee, kannattaa liikkuminen hetkeksi keskeyttää. Jatkaa voi heti, kun hengitys on tasaantunut.

Hae