Hyppää sisältöön
Liikunta

Viisi vinkkiä arkiliikuntaan

Liikunnasta saa suurimman terveyshyödyn, kun sitä harrastaa säännöllisesti. Arjessa ei aina kannata mennä mukavuus edellä, sillä pienikin ahkeruus palkitaan!

Kokosimme sinulle viisi nopeaa, joka päivään sopivaa tapaa tehdä elämästä aktiivisempaa:

1. Siivoa. Avain pirteämpään arkeen saattaa löytyä yllättävän läheltä. Milloin viimeksi tamppasit matot? Kaipaavatko saunan lauteet jynssäystä? Siivoaminen on hyötyliikuntaa, jonka vaikutus näkyy kehossa ja kotona.

2. Vaihda autoilu kävelyyn – jos suinkin voit. Kauppakassien kantaminen on yllättävän raskasta liikuntaa. Mikäli asut lähellä ruokakauppaa, tee ostosreissu vaihteeksi jaloin.

3. Kokeile pihatöitä. Kaikki eivät nauti pihalla puuhastelusta, mutta liikunnallinen tekeminen yhdistettynä ulkona oloon tuo taatusti hyvän mielen.

4. Valitse seisominen istumisen sijaan. Jos istuttua tulee turhan paljon, kannattaa välillä nousta ylös venyttelemään ja hartioita pyörittelemään. Esimerkiksi ruoanlaitto on hyvä tehdä seisaaltaan.

5. Hanki jumppapallo. Istuakin voi tehokkaammin. Yksi helpoimmista tavoista lisätä fyysistä aktiivisuutta on vaihtaa sohva jumppapalloon. Pieni pomppuliike iltauutisten aikana pistää veren kiertämään.

Hae